Nie kupuj ryżu dopóki tego nie przeczytasz. Oto najzdrowszy ryż


215 liczba udostępnień

Jaśminowy, biały, czarny, dziki, brązowy, a może basmati? Odmian ryżu jest sporo. Zastanawiałeś się kiedykolwiek jaki jest najzdrowszy ryż?

Ryż to obok ziemniaków, makaronu i kasz najczęściej występujący dodatek do obiadów. Według badań istnieje ponad tysiąc różnych rodzajów ryżu. Najczęściej występujące kryteria podziału związane są z kolorem (biały, brązowy, czarny itd.) lub kształtem/wielkością ziarna (krótkoziarnisty, długoziarnisty).

Przechodząc do tego najzdrowszego, mówiąc krótko: najzdrowszy jest ryż brązowy!

W dalszej części artykułu przedstawię Ci m.in porównanie ryżu brązowego z najbardziej popularnym ryżem na naszych stołach, czyli ryżem białym.

Porównanie wartości odżywczych

Tak. Ryż brązowy jest zdrowszy niż ryż biały. Proces mielenia usuwa większość korzyści zdrowotnych z białego ryżu. Ryż brązowy jest produktem pełnoziarnistym. To także wspaniałe źródło błonnika.

Porównałem kluczowe składniki odżywcze w filiżance ugotowanego białego i brązowego ryżu. Poniższy wykres pokazuje, jak zestawiają się statystyki.

Dlaczego ryż brązowy jest najzdrowszy?

Ryż brązowy to produkt pełnoziarnisty. Oznacza to, że składa się z trzech głównych części :

  • otręby
  • zarodek
  • bielmo

Otręby zawierają większość minerałów, błonnika, białka i przeciwutleniaczy. Bielmo to w zasadzie tylko skrobia i trochę białka.

Biały ryż jest jednak mielony. Oznacza to, że producenci pozbywają się większości otrębów. Tymczasem ziarna brązowego ryżu pozostają całe. 

Zdarza się, że producenci ryżu białego wzbogacają swoje produkty o:

  • żelazo
  • niacynę
  • tiaminę
  • kwas foliowy

Mimo to brązowy ryż jest zdrowszy niż wzbogacony biały ryż.

Różnice żywieniowe

Ryż brązowy i wzbogacony ryż biały mogą zawierają witaminy jak i składniki odżywcze. Jednak brązowy ryż ma wyższy poziom:

  • Błonnika. Badania wykazały, że dieta bogata w błonnik może zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego, cukrzycy typu 2 i wysokiego poziomu cholesterolu. Pomaga również usprawnić i wyregulować pracę jelit.
  • Kwasu foliowego. Kwas foliowy to organiczny związek chemiczny z grupy witamin B, który pomaga organizmowi wytwarzać materiał genetyczny. Pomaga również w wytwarzaniu zdrowych czerwonych krwinek, co może zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych rodzajów niedokrwistości.
  • Magnezu. Ten składnik odżywczy pomaga regulować pracę mięśni i nerwów, poziom cukru we krwi i ciśnienie krwi. 
  • Manganu. Ten pierwiastek śladowy pomaga tworzyć kości, tkankę łączną i hormony płciowe.
  • Fosforu. Ten niezwykle ważny minerał odgrywa rolę w produkcji DNA i RNA. Wspiera również zdrowe zęby i kości. 
  • Selenu. Ten składnik odżywczy odgrywa kluczową rolę w metabolizmie hormonów tarczycy, syntezie DNA. Może również chronić Cię przed wolnymi rodnikami.

Poznałeś podstawowe różnice pomiędzy najpopularniejszymi rodzajami ryżu. Musisz zdawać sobie sprawę, że istnieją również pewne przeciwwskazania związane ze spożywaniem ryżu brązowego, białego i innych. Badania wskazują, że dzieci poniżej 6 lat oraz kobiety w ciąży powinny unikać lub spożywać ryż w bardzo małych ilościach.

Spożywanie brązowego ryżu jest jednym z siedmiu sekretów Japonek do zachowania świetnej i szczupłej sylwetki.

Poznaj wszystkie siedem zasad zdrowego odżywiania się Japonek.


LUBISZ TO? UDOSTĘPNIJ:

215 liczba udostępnień
GD

Od najmłodszych lat temat zdrowia nie jest mi obcy. Jestem przede wszystkim aktywnym sportowcem i nie wyobrażam sobie innego życia. Od wielu lat poszerzam wiedzę na temat naturalnej profilaktyki zdrowotnej.
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x