9 zaskakujących właściwości witaminy D. Będziesz zdumiony!


Wypiłeś dziś zalecaną porcję witaminy D? Jeżeli nie, a najprawdopodobniej nie, to znaczy, że nie słyszałeś jeszcze o zaskakujących właściwościach tej witaminy.

Tak, mówimy o tej witaminie, którą zwykle podajemy dzieciom, aby nie cierpiały z powodu krzywicy, a potem zupełnie o niej zapominamy. A niesłusznie.

Ponieważ zostało udowodnione, że możemy dzięki racjonalnemu korzystaniu ze słońca oraz odpowiedniej suplementacji nie tylko zapobiegać wielu poważnym chorobom, ale również sami leczyć te już istniejące.

Dlaczego warto zadbać o odpowiednie stężenie witaminy D w organizmie?

Poznaj zaskakujące właściwości witaminy D!

Otóż Witamina D:

1. Wpływa na mineralizację kości – a jej niedobór wywołuje poważne komplikacje zdrowotne w postaci osłabienia pracy mięśni i obniżenia sprawności ruchowej.

2. Uczestniczy w wytwarzaniu tzw. antybiotyków naturalnych, tj. katelicydyny i defensyny – dzięki czemu nasz system odpornościowy lepiej broni się przed chorobami.

3. Zapobiega infekcjom układu oddechowego – z badań przeprowadzonych przez Ginde i wsp. wynika, iż częstości występowania infekcji górnych dróg oddechowych był większy u 24% osób z ciężkim niedoborem witaminy D (25(OH)D <10 ng/ml), u 20% z niedoborem lekkim (10-30 ng/ml) i u 17% z poziomem prawidłowym (>30 ng/ml).

4. Zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości – gdyż to ona reguluje metabolizm. Dr Shalamar Sibley z University of Minnesota w swoich badaniach wykazał, że osoby z prawidłowym stężeniem witaminy D we krwi, szybciej spalają tkankę tłuszczową aniżeli osoby z niedoborem tej witaminy.

5. Działa przeciwkrzepliwie poprzez podwyższanie stężenia trombomoduliny w komórkach ludzkiej białaczki i monocytach.

6. Zapobiega rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych czyli chorobie wieńcowej, zawałowi serca, udarowi, miażdżycy i nadciśnieniu tętniczemu – ponieważ witamina D oddziałuje na naczynia krwionośne, procesy zapalne i układ krzepnięcia oraz wpływa na metabolizm glukozy, lipidów i ciśnienie tętnicze.

7. Zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 – ponieważ jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania komórek trzustki oraz stymuluje wydzielanie insuliny, czyli utrzymuje prawidłowe stężenie glukozy we krwi.

8. Zapobiega rozwojowi chorób autoimmunizacyjnych, takich jak nieswoiste zapalenie jelit, stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca typu 1 – gdyż ta witamina obniża poziom cytokin T-helper, które odgrywają wiodącą rolę w systemie odpornościowym stymulując limfocyty B do wytwarzania przeciwciał.

9. Chroni przed rozwojem i powstawaniem nowotworów takich jak: piersi, jajnika, okrężnicy, pęcherza, płuc, przełyku, głowy i szyi oraz białaczki – wynika to z faktu, że witamina D hamuje proliferację komórek nowotworowych.

Jaki wniosek możemy z tego wyciągnąć?

Dość oczywisty: Zbadaj poziom witaminy D w organizmie, a jeżeli masz jej niedobór, natychmiast rozpocznij suplementację, która korzystnie wpłynie na stan Twojego całego organizmu.

A w jaki sposób Ty dbasz o odpowiedni poziom witaminy D w organizmie, aby uniknąć poważnych schorzeń? Napisz nam o tym w komentarzu.

Autor: Barbara Gawryluk

13
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
9 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors
WiesiakazikAgataMaria DzierlęgaBeata Recent comment authors
najnowszy najstarszy oceniany
Amanda
Gość
Amanda

Nigdy nie badałam poziomu tej witaminy. Dostarczam ją dla organizmu przebywając na zewnątrz i opalając się kilka razy w tygodniu. Myślę, że jest to dla mnie wystarczające. Pozdrawiam.

kazik
Gość
kazik

Badanie poziomu witaminy D jest w laboratoriach oznaczone jako 25(OH) Prywatne zlecenie kosztuje 15 zł z krwi. Co do przebywania na powietrzu i nawet się opalając nie uzyskuje się witaminy D Skóra im bardziej opalona tym mniej wchłania promienie UVB bo tylko te promienie skutkują w uzyskaniu prawidłowego poziomu . Te promienie (UVB)w spektrum światła słonecznego występują jedynie gdy słońce jest w zenicie czyli w południe,wówczas powinno się nie opalać lecz NAŚWIETLAĆ całe ciało po 10 min. z przodu i z tyłu. Nie wolno doprowadzić do zaczerwienienia skóry gdyż jest to pierwszy objaw poparzenia i zanik wchłaniania UVB. Pozostałe nasłonecznienie… Czytaj więcej »

Ewelina
Gość
Ewelina

A jak można zbadać tą witaminę. Cierpię na bóle głowy i lekarze nie wiedzą co mi dolega. Czy to może ma jakiś związek? Pozdrawiam.

Wiesława
Gość
Wiesława

Trzeba jeszcze rozróżniać Vit D i D3 ( mowa jest w artykule o vit D3)- powinniśmy ją suplementowac ( w naszym położeniu geograficznym) cały rok. Bada się poziom : metabolit 25( OH )

wanda
Gość

wybierz się na zabieg refleksologii stóp i one swoim bólem pod pracą chodzonego kciuka odnajdą przyczynę bólów głowy

Lena
Gość
Lena

Dziedzina holopatia, i badanie biorezonans .

Anna
Gość
Anna

Przy wit. D3 koniecznie należy brać witaminę K2-menachinonMK7,a także wit.A,E,witaminy z gr.B.Podstawą zdrowia jest również odpowiedni poziom wit.C w organizmie.

Zbigniew
Gość
Zbigniew

To wielka tragedia, ze medycyna akademicka lekcewazy koniecznosc utrzymania odpowiedniego poziomu tej wit. D3 w organizmie. To jest po prostu istna pandemia w spoleczenstwie. Wiekszosc spoleczenstwa nie ma pojecia, ze nie jest to zadna witamina, ale hormon – cholekarcyferol – secosteroid. To spoleczensto nie ma tez pojecia (jak i wiekszosc lekarzy), ze ten hormon mozna syntetyzowac w skorze w sposob naturalny tylko i tylko wtedy, kiedy wystepuje promieniowanie sloneczne ultrafioletowe UV-B. To promieniowanie UV-B wystepuje w naszej szerokosci geograficznej od ca. polowy kwietnia do ca. polowy wrzesna i to w godzinach zblizonych do poludnia. Jego apogeum wystepuje 24.06. Jestem autorem… Czytaj więcej »

Hanna
Gość
Hanna

Panie Zbigniewie jestem zainteresowana tymi obliczeniami, obecnie biorę 4 tyś D3 i 100mg K2Mk 7,poprawiły się wyniki w niedoczynności tarczycy i nie muszę już brać leków na alergię ale jeszcze mam problem z ciśnieniem,kiedy je wykryto to bylo 220/110 teraz na lekach 130/80 ale ostatnio zdarza się wieczorem 150/90.Mam 48 lat i ważę 57kg,staram zdrowo się odżywiać.Mój adres mailowy [email protected],pozdrawiam

Beata
Gość
Beata

Panie Zbigniewie proszę o kontakt

Maria Dzierlęga
Gość
Maria Dzierlęga

Dzień dobry- panie Zbigniewie. Mam 50 kilka lat, Od 2 tyg. jestem na diecie dr Budwig. Dużo m-cy przebywam w pracy- w Darmstadt. Czy tu czy w kraju- rzeczywiście stosunkowo mało jest dni w ciągu roku, by wit. D móc pozyskać ze słońca. Przez wiele lat zażywałam ją w tabletkach, natomiast w ww diecie nie jest to wskazane (przynajmniej przez najściślejszy czas tej diety, czyli 3-4 m-ce. Z diety nie zamierzam rezygnować, czuję się teraz lepiej, natomiast martwię się, że nastąpi niedobór wit. D. Czy ma pan jakiś pomysł? Gratuluję mądrych wynalazków, życzę sukcesów i bożych łask.

Agata
Gość
Agata

Witam proszę o obliczenia.W zupełności się z Panem zgadzam. Pozdrawiam

Wiesia
Gość
Wiesia

Witam
Ja też proszę o obliczenia.
Proszę o kontakt na [email protected]
Pozdrawiam.

log in

Use demo/demo public access

reset password

Back to
log in